28.3.2018

Hubnutí, Nezařazené, Výživa

Alkohol a váhový přírůstek

Minule jsme si řekli, kdy vám alkohol může pomoci s hubnutím, dnes si pro změnu povíme o jeho negativním vlivu na váhu. A proč byste se mu měli při hubnutí vyhnout velkým obloukem.

 

Musíme upozornit, že vztah mezi alkoholem a příbytkem nebo úbytkem kilogramů není jednoznačný. Závěry studií týkající se přibývání váhy po konzumaci alkoholu jsou poměrně neprůkazné a mnohdy i protichůdné.

Jak funguje alkohol v těle

Jeho požívání z jedné strany sice výrazně zvyšuje rychlost metabolismu, což představuje mnohem větší spalování kalorií než za běžných okolností, z druhé strany to však funguje jen v případě, že jej pijete pouze v malém množství. Takové pití alkoholu pak podle jedné studie nezpůsobuje ukládání tuku do podkoží. Čím je však požitého alkoholu více, spotřeba cukru lidským organismem klesá. Důležitým faktem je rovněž i to, že nadměrné požívání alkoholu podněcuje člověka také k nadměrnému jedení. A v tom je hlavní problém, čímž se alkohol významně podílí na vzniku obezity. Studie dokonce prokázaly, že i ti, kteří hodně popíjeli v mládí a pak toho nechali, mají i přesto až o 36% větší sklon k obezitě ve vyšším věku.

Záludné kalorie skryté v alkoholu

Alkohol se vyrábí fermentací a následnou destilací přírodního škrobu a cukru. A proto alkohol obsahuje dost kalorií, tedy přesně 7,1 prázdných kalorií na gram. Nejméně kalorií mají tak čisté destiláty jako vodka nebo slivovice. Jejich velkou nevýhodou však je, že se pro změnu zase míchají anebo zapíjí slazenými nápoji. O něco více kalorií má pak bílé suché víno, které v konečném výsledku představuje tu nejlepší volbu alkoholu. Všechny další alkoholické nápoje jsou mnohem více kalorické. Může za to skutečnost, že jej samotní výrobci různě dochucují a hlavně přislazují. Největšími kalorickými bombami jsou však alkoholické drinky a různé koktejly.

A jak je to s kaloriemi v jednotlivých alkoholických nápojích?

 

  • 0,5 litra piva obsahuje 200 kalorií, což se rovná asi jedné koblize s marmeládou.

 

    • 1,5 decilitru běžného suchého bílého vína má 105 kalorií, což se rovná cheesecaku o 100 gramech.
    • Stejné množství červeného suchého vína má 85 kalorií, které má i jedna laskonka.
    • 1,5 deci šampaňského má 180 kalorií, které má i 100 gramů bramborového salátu.

 

  • 1 panák vodky má 96 kalorií, které má i jeden kelímek ovocného jogurtu.

 

    • 1 panák ginu má o něco víc než panák vodky, a to 110 kalorií, jež najdete v jednom kelímku jahodového smoothie.
    • 1 panák rumu má stejně jako sklenice kakaa, tedy 96 kalorií.
    • 1 panák whiskey skrývá 105 kalorií, což se rovná jedné kávě s mlékem.
    • 1 panák tequily se kaloricky rovná 100 gramům krabích tyčinek, které mají 97 kalorií.

 

  • 1 Bloody Mary obsahuje 211 kalorií, což se kaloricky rovná jednomu marinovanému sleďovi.

 

    • 1 Margarita má stejně kalorií jako Bloody Mary. Stejně kalorií má i 100 gramů sušených hrušek.
    • 1 Martini skrývá 178 kalorií, čili shodně jako Olomoucké tvarůžky.

 

  • Jedno mojito v sobě skrývá 170 kalorií, tedy stejně jako 100 gramů zakysané smetany.

 

  • 1 vodka s pomerančovým džusem pak má stejně kalorií jako jedna Fidorka, tedy 163 kalorií.
  • Džin s tonikem má ze všech výše zmíněných drinků nejméně kalorií, a to 120, což má i jeden tukový rohlík.

Jak si užít alkoholu a nepřibrat?

Více o tom, jak alkohol můžete využít k hubnutí, se dozvíte v našem předešlém článku nebo zkuste naši aplikaci Shapeist. Jinak vám pak můžeme doporučit, abyste to s alkoholem nepřeháněli, vybírali si vhodný druh alkoholu a denně vypili maximálně 2-4 jednotky alkoholu (muž by denně neměl vypít více než 3-4 jednotky alkoholu a ženy jen 2-3 jednotky alkoholu), což odpovídá zhruba 2 deci vína. Důležité rovněž je, abyste alkohol nemíchali s dalšími kalorickými nápoji, ale zapíjeli jej sklenicí čisté vody. Nenechte se zlákat rozdrážděnými chuťovými pohárky, které vás budou vybízet k zajídání a mlsání. Nenechte se strhnout ani okolím, pijte ve svém vlastním rytmu, ideálně ne více než jednu sklenici alkoholu za hodinu (maximálně dvě sklenice). A naší poslední radou je spíše doporučení: “Nikdy nepijte alkohol na lačno.”