22.4.2018

Hubnutí, Výživa

Co je jojo efekt – jak vzniká a jak je ho možné napravit

O jojo efektu jste již jistě slyšeli. Jojo efekt je velkým strašákem všech hubnoucích. Taky se vám to už stalo? A komu taky ne! Jojo efekt je totiž nežádoucím efektem ne příliš zdařilého hubnutí.

Přesněji řečeno jde o opětovné zvýšení hmotnosti po její předešlé ztrátě. Dochází k tomu vesměs okamžitě po tom, co jste zhubli. V konečném výsledku je pak vaše tělesná váha ještě vyšší, než jaká byla před započetím vaší snahy o její redukci. Netřeba se však proto nenávidět, lynčovat nebo rozbíjet zrcadla a váhy, jednoduše musíte svou touhu po štíhlejší linii uchopit za ten správný konec, třeba s pomocí naší aplikace Shapeist.

Proč dochází k jojo efektu?

Jojo efekt je trestem za nesprávný způsob hubnutí. Dochází k němu tehdy, když je nepřiměřené anebo velmi rychlé. Obvykle to způsobují velmi drastické diety s výrazným jednostranným omezením živin, které jsou často spojeny i s hladověním. Je naivní si myslet, že takovýmto jednáním něco zhubnete. Při takové ztrátě kilogramů se nezbavíte nežádoucích tuků, ale vody a svaloviny. Navíc, takové diety není reálné držet příliš dlouho. Po skončení drastických opatření a hladovění pak tělo začne svá rychle ztracená kila okamžitě nabírat zase zpět. A co víc, přepne se pro jistotu na úsporný režim (co kdyby vás zase tohle bláznovství napadlo zopakovat) a vše, co sníte, vaše tělo začne okamžitě ukládat do zásob na horší časy. Pokud takové drastické hubnutí několikrát zopakujete, vězte, že se nejenže úbytku váhy nedočkáte, ale těšit se můžete na řadu nežádoucích nadbytečných kilogramů, které jste prve neměli. Takovéto jednání váš metabolismus zpomaluje a k tomu, abyste opět zhubli, budete muset příště vynaložit ještě více úsilí. Hubnutí s jojo efektem bude čím dál, tím obtížnější. Za to nabírání na váze vám půjde velice snadno.

Jojo efekt u zdravého hubnutí

Pravdou však je, že k jojo efektu může dojít i u zdravého způsobu hubnutí. Nestává se tomu sice často, ale nejde ani o výjimečný případ. Dochází k tomu tehdy, když se hubnoucí navrátí ke svým původním nezdravým stravovacím návykům. Naštěstí tento jojo efekt není pro tělo tak nebezpečný, jako výše zmíněný.

Jak se zbavit jojo efektu

Víme, teď to bude znít jako klišé, ale ve skutečnosti je to vážně to nejlepší, co můžete pro sebe a své tělo udělat. Pokud chcete vybřednout z bludného kruhu jojo efektů, obraťte se na skutečné odborníky, kteří vám mohou pomoci zhubnout natrvalo bez žádného jojo efektu. Pomoci vám rovněž může i naše aplikace Shapeist, která vám může poradit jak nastartovat svůj zpomalený metabolismus a pomůže vám ohlídat váš denní příjem energie, přijatých tuků i jednoduchých sacharidů. Nebudeme vám však lhát, zbavit se jojo efektu není snadné, a proto je prostě nejlepší takové situaci se vyhnout.

Základem úspěchu je prevence

Základem úspěchu je tedy prevence. Co pro ni udělat?

  1. Abyste předešli jojo efektu je důležitém abyste nevěřili různým zaručeným, ve skutečnosti pouze “módním” dietám a netrápili své tělo drastickým hubnutím.
  2. Pakliže jste se rozhodli zhubnout, je zapotřebí, abyste to dělali s rozumem a své tělo neochuzovali potřené živiny.
  3. Neexistuje žádná zázračná dieta, která vás zaručeně rychle a na trvalo zbaví velkého počtu kilogramů. Základem úspěšného a zdravého hubnutí je pestrá a vyvážená strava, kterou budete přijímat v menších porcích 5x až 6x za den. Rozvrhněte si to tak, abyste jedli po dvou až čtyřech hodinách. Váš jídelníček by měly tvořit potraviny s nízkým energetickým obsahem (mají nízký až středně vysoký glykemický index), bohaté na vlákninu, kvalitní tuky a bílkoviny. Nezdravým potravinám se vyhýbejte a dopřejte si je pouze příležitostně a jen ve velmi malém množství.
  4. Součástí je i pravidelný aerobní pohyb, který vás zbaví tuků, nikoliv však svalů. Každý uchovaný sval je totiž dobrý, protože vám umožní každý den spálit dalších 50 kalorií navíc.
  5. Neopomíjejte ani důležitost spánku. Spánek není přepych, ale základní životní potřeba. Jeho nedostatek se projeví nejen na náladě, ale i na fyzickém zdraví, kráse, chuti k jídlu i sklonu k obezitě. Spánek navíc ovlivňuje i produkci některých hormonů, jež se podílí na spalování kalorií.
  6. V neposlední řadě je důležitá i psychická rovnováha. Je to totiž často právě ona, která strhává k chybám.