30.4.2018

Hubnutí, Nezařazené, Výživa

Muži vs. ženy, jaké jsou mezi nimi rozdíly a jaký to má vliv na hubnutí

Milé ženy, do souboje s muži v hubnutí se raději nedávejte, hubnou totiž rychleji a snáze. Ano, je to ohromná nespravedlivost, ale máte to marné, nic s tím neuděláte. Proč se mužům hubne jednodušeji?

Muži hubnou bezesporu lépe než ženy proto, že dokáží mnohem lépe ovládat své chutě. Pro muže není typické ani emocionální jedení anebo jedení pod vlivem hormonů. Není to však vše, i kdyby se žena dokázala sebevíce ovládat, nepomůže jí to, muž bude mít stále náskok.

Proč?

Je tomu tak jednoduše proto, že mezi oběma pohlavími jsou významné metabolické rozdíly

Metabolismus ženy je zcela odlišný od toho mužského. Je zcela přirozeně pomalejší než ten mužský a je tomu tak proto, že má mnohem nižší bazální metabolismus, nižší energetický efekt potravy a také i nižší energetický výdej, k němuž dochází během její fyzické aktivity i při běžných denních činnostech. V konečném výsledku to pak představuje, že ženy mají oproti mužům výrazně nižší denní výdej kalorií.

Různý příjem kalorií

Zajímavé je, že se tomu tak děje i skrz ten fakt, že ve skutečnosti má obvykle žena (oproti muži) také mnohem nižší příjem kalorií. Další zajímavou informací je rovněž i to, že na rozdíl od mužů inklinují ke konzumaci sacharidů a tuků, přičemž se často ještě jedné složce výživy vyhýbají. Muži zcela podvědomě preferují tuky a bílkoviny.

Jinak jim to spaluje

I když jí to samé a dělají to samé, stejně muž nad ženou v hubnutí povětšinou zvítězí. Ženský organismus totiž přijatý tuk nespálí, on si jej pro jistotu uschová do zásoby. Zbavit se ho je pro ně velmi obtížné. Více tuku ženy spotřebují pouze během nízké až středně náročné aerobní aktivity. Po zbytek dne spalují spíše sacharidy. Muž to má přesně naopak. Co za to může? Děje se tomu tak proto, že ženy tolik neoplývají svalovou hmotou jako muži. A jelikož se svalová hmota dost výrazně podílí na spalování, ženské spalování je tedy zcela přirozeně na mnohem nižší úrovni než u muže. Tento jev často ženu velmi deprimuje a podvědomě ji nutí, aby přidala na intenzitě i čase tréninku. To vše je ale marné. Bez efektu. Ženy i při vysokointenzivním tréninku spálí oproti mužům daleko méně kalorií.

Rozdílně ukládají tuk

Ženy všeobecně tuk rády shromažďují do zásoby. Ukládají ho především do paží, trupu, nohou a hýždí. Buňky se v těchto oblastech se naplňují tukem a znatelně se zvětšují. A to představuje velký problém, protože byť se tuk odstraní, zvětšené buňky zůstávají.

Ach ty hormony!

V neposlední řadě nesmíme opomenout ani hormonální rozdíly mezi muži a ženami. Ostatně, jen díky testosteronu mají muži více svalové hmoty (a to o 20-40%) a mnohem méně tuku než ženy. Na vzhled žen má navíc výrazný vliv i užívání hormonální antikoncepce. I přes velmi malé dávky řadu žen kvůli ní trápí celulitida, strie nebo také křečové žíly. Mimo to rovněž hůře spalují tuk a mají sklon nabírat kilogramy. Hormonální rozdíly můžou za to, že u mužů se tuk ukládá do břicha, zatímco ženám do zadku, boků a stehen.

Ať to není tolik depresivní, jsou ženy v hubnutí alespoň v něčem ve výhodě?

  • Ať už to ženy mají při hubnutí jakkoliv obtížné, i přes to mohou nakonec docílit stejných výsledků jako muži.
  • Pravdou také je, že mužům chybí ženská důslednost a často se dopouští chyb, kterým by se ženy vyhnuly, což jim hubnutí dost značně komplikuje.
  • Ženy sice hubnou pomaleji, ale o to stabilněji. Mají větší šanci si svou vydobytou váhu udržet.
  • Muži při hubnutí nejprve ztrácí tuk z břicha, což je sice více zjevné, ale ženy zase ztrácí tuk pro změnu rovnoměrně (postupně z celého těla), což lépe vypadá.
  • Ženy přibíráním obvykle získávají postavu ve tvaru hrušky, zatímco muži spíše jablka. Postava typu hrušky je přitom zdravější než postava tvaru jablka.

A jak tedy bojovat proti nadbytečným kilům?

S trpělivostí a každý zvlášť. Ideálně ve spolupráci s odborníkem anebo s šikovnou aplikací Shapeist, která bere na vědomí všechny rozdílnosti. Bez pohybu to však nejde. A hýbat se samozřejmě musí obě pohlaví. Vhodným pohybem je procházka, chůze do schodů, ale také i práce na zahradě, jízda na kole, nordic walking nebo třeba plavání. Hubnutí však není pouze o pohybové aktivitě, ale rovněž i o správně nastaveném jídelníčku.